본문 바로가기
참단 과학 및 의료

Top 10 Fighter Jets in the World in 2025.[2025 세계 전투기 탑 10!]

by Louis911 2025. 6. 26.
728x90
반응형
SMALL

" Top 10 Fighter Jets in the World in 2025 "

/항공기 전문 <Aviation A2Z >에서 전투기 새계최강 랭킹 10위를 발표 했다./(모든 기사는 'Aviation A2Z'에서 인용함)

[ 세계최강=.F-35라이팅2 AND   J-20(마이티 드래곤)]

대한민국의 초음속 전투기 4.5세대  <KF-21보라매> 전투기===>세계 4위.(5세대까지 업그레이드 가능)

<보라매 전투기가 당당하게 세계 4위의 전투기로 등극함은, 앞으로 엔진자체개발과 장착등으로 랩터와 F35와 버금가는 초음속 쌍

  발엔진 전투기가 될것으로 전망 한다.>

 

From the stealth capabilities of the F-35 and J-20 to the raw combat performance of the Su-35S and Rafale, these aircraft embody the cutting edge of human engineering and strategic thinking.

 

(F-35 와 중국의 J-20의 스텔스 기능부터 러시아 Su-35S 및 프랑스 라팔의 기초 전투 성능에 이르기까지 이 전투기들은 인간 공학과 전략적 최첨단을 기동합니다.)

 

10년 세계 상위 2025대 전투기 - Aviation A2Z

 

Top 10 Fighter Jets in the World in 2025

Here, we examine the world's top 10 fighter jets in 2025, analyzing their capabilities and operational history.

aviationa2z.com

 

 

1. 록히드 마틴 F-35 라이트닝 II

록히드 마틴 F-35 라이트닝 II는 첨단 기능뿐만 아니라 전례 없는 규모와 국제적 참여로 인해 21세기의 가장 중요한 전투기 프로그램으로 자리매김하고 있다.

(The Lockheed Martin F-35 Lightning II stands as the most significant combat aircraft program of the 21st century, not merely for its advanced capabilities but for its unprecedented scale and international participation.)

 지금까지 개발된 전투기 엔진 중 가장 강력한 전투기인 프랫 앤 휘트니 F135를 탑재한 F-35의 속력은 마하 1.6(1,975km/h)에 달한다. 8,500만 달러의 단가로 인해 종종 비판을 받았지만, 프로그램이 성숙해짐에 따라 규모의 경제를 통해 가격이 크게 하락했습니다.

호주, 이스라엘, 일본, 한국 및 여러 NATO 동맹국을 포함한 17개국에 1,000대 이상의 항공기가 인도되고 3,000대가 넘는 생산 계획을 가진 F-35는 서방 및 동맹국 공군에 걸쳐 5 세대 기술의 표준화를 상징한다.

모든 임무에 완벽한 전투기는 없지만 F-35의 다재다능함, 확산 및 지속적인 개발로 인해 2025년 세계 최고의 전투기로 자리매김할 수 있다.

(Powered by the Pratt & Whitney F135—the most powerful fighter engine ever developed—the F-35 reaches Mach 1.6 (1,975 km/h). While often criticised for its $85 million unit cost, prices have decreased significantly through economies of scale as the program has matured.

With over 1,000 aircraft delivered to 17 nations, including Australia, Israel, Japan, South Korea, and multiple NATO allies, and production plans exceeding 3,000 units, the F-35 represents the standardisation of fifth-generation technology across Western and allied air forces.

While no single fighter can be considered perfect for all missions, the F-35’s versatility, proliferation, and ongoing development secure its position as the world’s premier fighter aircraft in 2025.)

 

Lockheed Martin F-22 Raptor; Photo- Wikipedia

2. 청두 J-20 마이티 드래곤

청두 J-20 마이티 드래곤은 중국이 최첨단 전투기 기술의 최고 개발국으로 도약했음을 상징한다.

(The Chengdu J-20 Mighty Dragon represents China’s arrival as a premier developer of cutting-edge fighter technology.)

전방위 스텔스를 우선시하는 F-22 및 F-35와 달리 J-20은 적 방공망을 장거리 침투할 수 있도록 정면 스텔스에 중점을 두고 낮은 관측 가능성에 대한 보다 선별적인 접근 방식을 채택합니다.

초기에는 러시아 AL-31 파생 엔진으로 구동되는 최신 J-20은 자체 WS-10C 엔진을 특징으로 하며, 지속적인 슈퍼 크루즈 기능을 가능하게 하기 위해 개발 중인 최종 WS-15 엔진을 갖추고 있습니다. 이 동력 장치는 J-20을 마하 2(2,470km/h)의 속도로 밀어붙입니다.

F-22 생산량을 넘어서는 200대 이상이 이미 운용 중이고 다양한 변형을 통해 지속적으로 발전하고 있는 1억 달러 규모의 J-20은 서태평양에서 미국의 공중 우위에 도전하겠다는 중국의 의지를 상징한다.

(Unlike the F-22 and F-35, which prioritise all-aspect stealth, the J-20 employs a more selective approach to low observability, with emphasis on frontal aspect stealth to enable long-range penetration of enemy air defence networks.

Initially powered by Russian AL-31 derivatives, newer J-20s feature indigenous WS-10C engines, with the definitive WS-15 engines under development to enable sustained supercruise capability. These powerplants push the J-20 to speeds of Mach 2 (2,470 km/h).

With over 200 units already operational—surpassing F-22 production numbers—and continuous evolution through multiple variants, the $100 million J-20 represents China’s commitment to challenging American air superiority in the Western Pacific.)

 

Chengdu J-20; Photo- Wikipedia

3. 록히드 마틴 F-22 랩터

록히드 마틴 F-22 랩터는 20년 가까이 운용된 지금도 공중 우세 전투기의 황금 표준으로 남아 있습니다.

( The Lockheed Martin F-22 Raptor remains the gold standard in air superiority fighters, even as it approaches two decades in service.)

2차원 추력 벡터링 노즐이 있는 두 개의 Pratt & Whitney F119 엔진으로 구동되는 랩터는 마하 2.25(2,410km/h)에 도달하고 애프터버너 없이 마하 1.8로 슈퍼 크루즈할 수 있어 에너지 이점과 확장된 범위를 모두 제공합니다.

1억 5천만 달러의 단가와 195대의 항공기 생산에도 불구하고 F-22는 냉전 이후 예산 제약과 수출 제한으로 인해 조기 종료되었음에도 불구하고 확실한 공중 우위 플랫폼으로 남아 있습니다.

그 능력은 시리아에 배치되는 동안 부분적으로 입증되었으며, 랩터는 러시아의 첨단 방공 시스템이 설치된 영공에서도 처벌을 받지 않고 작전을 수행했습니다.

F-22의 주요 한계는 현대 네트워크전 개념이 완전히 개발되기 전에 설계되었기 때문에 최신 항공기의 일부 연결 기능이 부족하다는 점이다.

그러나 업그레이드된 프로세서, 새로운 데이터 링크, 최신 AIM-260 장거리 미사일과의 통합을 포함한 지속적인 현대화 프로그램으로 랩터는 6세대 NGAD(차세대 공중 우위) 전투기로 대체될 때까지 공중전 능력의 최전선에 머물 것입니다.

(Powered by two Pratt & Whitney F119 engines with two-dimensional thrust vectoring nozzles, the Raptor reaches Mach 2.25 (2,410 km/h) and can supercruise at Mach 1.8 without afterburners, giving it both energy advantage and extended range.

Despite its $150 million unit cost and production run of only 195 aircraft, terminated early due to post-Cold War budget constraints and export restrictions, the F-22 remains the definitive air superiority platform.

Its capabilities were partially demonstrated during deployments to Syria, where Raptors operated with impunity even in airspace covered by advanced Russian air defence systems.

The F-22’s main limitation is its age—designed before modern networked warfare concepts were fully developed, it lacks some of the connectivity features of newer aircraft.

However, ongoing modernisation programs including upgraded processors, new datalinks, and integration with the latest AIM-260 long-range missiles will keep the Raptor at the forefront of air combat capability until its planned replacement by the sixth-generation NGAD (Next Generation Air Dominance) fighter.)

Lockheed Martin F-22 Raptor; Photo- Wikipedia

 

 

4. KAI KF-21 보라매에

( The KAI KF-21 Boramae (meaning “hawk” in Korean) represents South Korea’s emergence as a major player in the global aerospace industry. )KAI KF-21 보라매는 한국이 세계 항공우주 산업의 주역으로 부상했음을 상징한다.

(Powered by two General Electric F414 engines—the same that power the Super Hornet—the KF-21 reaches Mach 1.8 (2,200 km/h).

What makes the KF-21 particularly notable is its value proposition—at approximately $74 million per unit, it offers near-fifth-generation capabilities at fourth-generation prices.

With 120 aircraft planned for South Korean service by 2032 and potential exports to countries like Indonesia (a development partner), Poland, and various Southeast Asian nations, the Boramae represents the democratisation of advanced fighter technology beyond the traditional aerospace powers.

The KF-21’s first flight in 2022 marked a watershed moment for South Korea’s aerospace ambitions and established the foundation for potential sixth-generation development, as the country positions itself as an increasingly self-reliant defence technology provider.)

슈퍼 호넷에 동력을 공급하는 것과 동일한 두 개의 General Electric F414 엔진으로 구동되는 KF-21은 마하 1.8(2,200km/h)에 이릅니다.

KF-21이 특히 주목할 만한 점은 대당 약 7,400만 달러에 달하는 4세대 가격으로 5세대에 가까운 성능을 제공한다는 점이다.

2032년까지 120대의 항공기가 한국에서 취역할 예정이며, 인도네시아(개발 파트너), 폴란드 및 여러 동남아시아 국가에 수출할 가능성이 있는 보라매는 전통적인 항공우주 강국을 넘어서는 첨단 전투기 기술의 민주화를 의미한다.

2022년 KF-21의 첫 비행은 한국의 항공우주 야망에 분수령이 되는 순간이었으며, 한국이 점점 더 자립적인 국방 기술 제공자로 자리매김함에 따라 잠재적인 6세대 개발의 기반을 마련했다.

<KF-21 KAI제공>

 

KF-21 Boramae; Photo- Wikipedia

5. Sukhoi Su-57

수호이 Su-57(북대서양조약기구(NATO) 보고명: 펠론(Felon))은 5세대 전투기 요구 사항에 대한 러시아의 대답이다.

(The Sukhoi Su-57 (NATO reporting name: Felon) is Russia’s answer to fifth-generation fighter requirements.)

 Su-57이 서양의 스텔스 설계와 구별되는 점은 낮은 관측 가능성과 공기역학적 성능 사이의 균형인 "기능적 스텔스"에 중점을 둔다는 것입니다.

기체는 세심하게 형성된 앞 가장자리와 뒷 가장자리, 레이더 흡수 재료, 내부 무기 격납고를 특징으로 합니다. 이러한 동력 장치를 통해 Su-57은 마하 2 (2,470km / h)의 속도를 달성 할 수 있습니다.

F-35의 약 1/3인 4천만에서 5천만 달러 사이의 단가를 가진 Su-57은 경제적 제약에도 불구하고 공군력의 중요성을 유지하려는 러시아의 노력을 상징한다.

수년간의 개발 과제 끝에 이 항공기는 2020년에 초기 운영 능력을 달성했으며 최소 10대가 인도되고 70대 이상이 계획되었습니다.

(What distinguishes the Su-57 from Western stealth designs is its emphasis on “functional stealth”—a balance between low observability and aerodynamic performance.

Its airframe features carefully shaped leading and trailing edges, radar-absorbent materials, and internal weapons bays. These powerplants enable the Su-57 to achieve speeds of Mach 2 (2,470 km/h).

With a unit cost between $40-50 million, roughly one-third that of an F-35, the Su-57 represents Russia’s effort to maintain air power relevance despite economic constraints.

After years of development challenges, the aircraft achieved initial operational capability in 2020, with at least 10 units delivered and over 70 planned.)

 

Sukhoi Su-57; Photo- Wikipedia

 

 

6. 선양 FC-31 자이팔콘

선양 FC-31 기르팔콘(해군 변형에서는 J-35라고도 함)은 중국의 두 번째 스텔스 전투기 프로그램이자 최초의 항공모함 탑재 가능 5 세대 항공기다.

(The Shenyang FC-31 Gyrfalcon (also referred to as the J-35 in its naval variant) represents China’s second stealth fighter program and its first carrier-capable fifth-generation aircraft.)

FC-31은 F-22와 유사한 경사형 수직 안정 장치가 있는 기존의 트윈 엔진 레이아웃을 특징으로 합니다.

이 항공기는 스텔스 특성을 보존하기 위해 내부 무기 베이를 통합하고 고급 복합 재료를 사용하여 무게와 레이더 신호를 줄입니다.

현재 러시아가 설계한 RD-93 파생 모델(중국 WS-13 엔진)로 구동되는 생산 변형은 현재 개발 중인 더 강력한 WS-19 엔진을 받을 것으로 예상됩니다. 이를 통해 FC-31은 마하 1.8(2,205km/h)의 속도에 도달하고 슈퍼 크루즈 기능을 달성할 수 있습니다.

단가가 7,000만 달러로 추산되는 FC-31/J-35는 해군 항공대를 현대화하려는 중국의 전략적 추진력을 상징한다. 2026년까지 중국의 최신 항공모함의 초기 작전 능력이 향상될 것으로 예상되며, 이로 인해 서태평양의 힘의 균형이 바뀔 가능성이 있다.

(The FC-31 features a conventional twin-engine layout with canted vertical stabilisers similar to the F-22.

The aircraft incorporates internal weapons bays to preserve stealth characteristics and uses advanced composite materials to reduce weight and radar signature.

Currently powered by Russian-designed RD-93 derivatives (the Chinese WS-13 engines), production variants are expected to receive the more powerful WS-19 engines currently under development. These will enable the FC-31 to reach speeds of Mach 1.8 (2,205 km/h) and achieve supercruise capability.

With an estimated unit cost of $70 million, the FC-31/J-35 represents China’s strategic push to modernise its naval air arm. Initial operational capability on China’s newest carriers is expected by 2026, potentially altering the balance of power in the Western Pacific.)

Shenyang FC-31; Photo- Wikipedia

 

7. 보잉 F-15EX 이글 II

보잉 F-15EX 이글 II F-15의 전설적인 플랫폼의 궁극적인 진화를 대표하며, 새로운 위협에 맞설 수 있도록 철저히 현대화되었습니다.

( The Boeing F-15EX Eagle II represents the ultimate evolution of the F-15 legendary platform, thoroughly modernised to remain relevant against emerging threats.)

F-15EX는 APG-82 AESA 레이더, 첨단 조종석 디스플레이, 디지털 플라이 바이 와이어 제어 장치, 현대 방공 시스템에 대한 생존성을 획기적으로 향상시키는 정교한 전자전 제품군인 Eagle Passive Active Warning Survivability System(EPAWSS)을 포함한 21세기 기술을 통합합니다.

각각 29,000파운드의 추력을 내는 쌍둥이 Pratt & Whitney F100-PW-229 엔진으로 구동되는 F-15EX는 마하 2.5(약 3,100km/h)에 이릅니다.

가장 인상적인 특징은 최대 22개의 공대공 미사일 또는 공대지 무기의 혼합으로 생산 중인 전투기 중 가장 큰 탑재 용량인 무기 용량일 수 있습니다.

미 공군은 노후화된 F-15C/D 모델을 대체하기 위해 F-15EX 항공기 144대를 개당 8,700만 달러에 구매할 계획이다.

예상 서비스 수명이 2050년대까지 연장됨에 따라 이 진화된 Eagle은 때때로 업데이트된 클래식이 특정 임무 프로필에서 최신 설계보다 성능이 더 우수할 수 있음을 증명합니다.

(The F-15EX incorporates 21st-century technology, including an APG-82 AESA radar, advanced cockpit displays, digital fly-by-wire controls, and the Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS), a sophisticated electronic warfare suite that drastically improves survivability against modern air defence systems.

Powered by twin Pratt & Whitney F100-PW-229 engines, each producing 29,000 pounds of thrust, the F-15EX reaches Mach 2.5 (approximately 3,100 km/h).

Its most impressive feature may be its weapons capacity—up to 22 air-to-air missiles or a mix of air-to-ground ordnance, the largest payload capacity of any fighter in production.

The US Air Force plans to acquire 144 F-15EX aircraft at $87 million each to replace aging F-15C/D models.

With a projected service life extending into the 2050s, this evolved Eagle proves that sometimes an updated classic can still outperform newer designs in specific mission profiles.)

F-15EX_Eagle_II; Photo- Wikipedia

 

8. 다쏘 라팔

"돌풍"을 뜻하는 다쏘 라팔은 세계적 수준의 군용 항공기를 생산할 수 있는 독립적인 방위 산업 기반을 유지하려는 프랑스의 결의를 나타냅니다.

(The Dassault Rafale, whose name aptly means “gust of wind,” represents France’s determination to maintain an independent defence industrial base capable of producing world-class military aircraft.)

Rafale의 기체는 표면의 70%를 복합 소재로 사용하여 무게와 레이더 단면적을 모두 줄입니다. 밀접하게 결합된 카나드가 있는 델타 윙 구성은 놀라운 단거리 성능을 제공합니다.

두 개의 Snecma M88 엔진으로 구동되며, 각각 애프터 버너로 16,900 파운드의 추력을 생성하는 Rafale은 마하 1.8 (2,222km / h)을 달성합니다.

Rafale을 차별화하는 것은 사용 가능한 가장 효과적인 자기 보호 시스템 중 하나를 제공하는 SPECTRA라는 통합 전자전 제품군입니다.

라팔은 아프가니스탄, 리비아, 말리, 이라크, 시리아에서 전투 작전을 수행하며 그 능력을 입증했다. 인도, 이집트, 카타르, 그리스, 크로아티아 등이 모두 1억 달러 규모의 전투기를 선정하여 500대 이상의 주문을 받으며 수출 성공은 운영 검증에 이어 이루어졌다.

(The Rafale’s airframe utilises composite materials for 70% of its surface, reducing both weight and radar cross-section. Its delta wing configuration with close-coupled canards provides remarkable short-field performance.

Powered by two Snecma M88 engines, each producing 16,900 pounds of thrust with afterburner, the Rafale achieves Mach 1.8 (2,222 km/h).

What sets the Rafale apart is its integrated electronic warfare suite called SPECTRA, which provides one of the most effective self-protection systems available.

The Rafale has proven its capabilities in combat operations over Afghanistan, Libya, Mali, Iraq, and Syria. Export success has followed operational validation, with India, Egypt, Qatar, Greece, and Croatia all selecting the $100 million fighter, bringing orders to over 500 units.)

Photo- Dassault Aviation

 

9. 유로파이터 타이푼

유로파이터 타이푼 영국, 독일, 이탈리아, 스페인이 공동으로 개발한 유럽 방위 협력을 상징합니다.

(The Eurofighter Typhoon embodies European defence cooperation, jointly developed by the United Kingdom, Germany, Italy, and Spain.)

Typhoon의 독특한 델타 윙 및 카나드 구성은 편안한 안정성 및 플라이 바이 와이어 제어와 결합되어 성능 범위 전반에 걸쳐 탁월한 민첩성을 제공합니다.

트윈 Eurojet EJ200 엔진은 1:1을 초과하는 추력 대 중량 비율을 제공하여 애프터버너 없이 지속적인 초음속 비행인 슈퍼크루즈 기능을 가능하게 합니다.

최근 업그레이드는 위상 향상 프로그램을 통한 지상 공격 능력에 초점을 맞췄습니다.

항공기의 "센서 융합" 접근 방식은 레이더, 적외선 검색 및 추적, 방어 보조 장치를 조종사를 위한 응집력 있는 전술 그림으로 통합합니다.

사우디아라비아, 쿠웨이트, 카타르와 같은 수출 고객을 포함하여 전 세계적으로 570개 이상의 부대가 운영되고 있는 Typhoon은 발트해 항공 치안 임무부터 시리아와 리비아 상공의 전투 출격에 이르기까지 다양한 작전에서 다재다능함을 입증했습니다.

대당 약 9,000만 달러에 달하는 타이푼은 유럽 국방 자율성에 대한 상당한 투자를 의미하며, 지속적인 업데이트를 통해 2040년 이후에도 계속 운용될 것으로 보인다.

(The Typhoon’s distinctive delta wing and canard configuration, combined with relaxed stability and fly-by-wire controls, grant it exceptional agility across its performance envelope.

Twin Eurojet EJ200 engines deliver a thrust-to-weight ratio exceeding 1:1, enabling supercruise capability—sustained supersonic flight without afterburners.

Recent upgrades have focused on ground attack capabilities through the Phase Enhancement programs.

The aircraft’s “sensor fusion” approach integrates radar, infrared search and track, and defensive aids into a cohesive tactical picture for the pilot.

With over 570 units operating worldwide, including export customers like Saudi Arabia, Kuwait, and Qatar, the Typhoon has proven its versatility in operations ranging from Baltic Air Policing missions to combat sorties over Syria and Libya.

At approximately $90 million per unit, the Typhoon represents a significant investment in European defence autonomy and will likely remain in service beyond 2040 with continuous updates.)

Eurofighter Typhoon; Photo- Wikipedia

 

10. 수호이 Su-35S

Sukhoi Su-35S는 스텔스가 아닌 러시아 전투기 기술의 정점을 대표하며 놀라운 공기역학적 성능을 통해 "슈퍼 플랭커"라는 별명을 얻었습니다.

( The Sukhoi Su-35S represents the pinnacle of non-stealth Russian fighter technology, earning its nickname “Super Flanker” through remarkable aerodynamic performance.)

Su-35S의 탁월한 기동성의 중심에는 3차원 추력 벡터링 노즐이 장착된 AL-41F1S 엔진이 있어 "Pugachev's Cobra"  "Kulbit"과 같이 이전에는 불가능했던 기동을 수행할 수 있습니다.

 이 엔진은 각각 32,000파운드의 추력을 생성하여 항공기를 마하 2.25(약 2,700km/h)의 최고 속도로 추진하는 동시에 매우 높은 받음각에서도 안정성을 유지합니다.

이 항공기의 Irbis-E 수동 전자 스캔 어레이 레이더는 최대 400km 거리에서 전투기 크기의 표적을 탐지할 수 있으며 12개의 하드포인트는 8,000kg의 무기를 수용할 수 있습니다.

약 100대가 러시아와 중국, 이집트를 포함한 여러 수출 고객과 함께 운항 중인 이 8,500만 달러 규모의 항공기는 전술적으로 사용될 때 비용 효율적인 억제력이자 새롭고 은밀한 설계에 대한 합법적인 위협으로 남아 있습니다.

( At the heart of the Su-35S’s exceptional manoeuvrability lies its AL-41F1S engines with three-dimensional thrust vectoring nozzles, allowing the aircraft to perform previously impossible manoeuvres like the “Pugachev’s Cobra” and “Kulbit.”

These engines generate 32,000 pounds of thrust each, propelling the aircraft to a top speed of Mach 2.25 (approximately 2,700 km/h) while maintaining stability at even extremely high angles of attack.

The aircraft’s Irbis-E passive electronically scanned array radar can detect fighter-sized targets at distances up to 400 kilometres, and its 12 hardpoints can accommodate 8,000 kg of weaponry.

With approximately 100 units in service with Russia and several export customers, including China and Egypt, this $85 million aircraft remains a cost-effective deterrent and a legitimate threat to newer, stealthier designs when employed tactically.)

Sukhoi Su-35S; Photo- Wikipedia

 

728x90
반응형
LIST